۱۳۸۵ مهر ۲۱, جمعه

انتقال حلقه بر روی سوزن های مرکب

سوزن های مرکب عموما بر روی ماشین های حلقوی تاری استفاده میشود. با این وجود شرکت شیما سایکی اولین ماشین تخت باف محهز به سوزن مرکب را تولید نموده است. ماشین های تخت باف مدل اس. ای. اس این شرکت جدید ترین مدل از این تکنولوژی منحصر به فرد است.

استفاده از سوزن مرکب نوسان سوزن را در هنکام عملیات بافت کاهش داده که این مشخصه به کاهش حجم و امکان ساخت روکش های سبکتر کمک می کند.از طرفی استفاده از آن منجر به حذف برس در ماشینهای تخت بافت می شود. زیرا باز و بسته شدن قلاب سوزن بصورت مثبت و توسط اسلایدر سوزن صورت میگیرد.

اخیرا نوع جدیدی از سوزن های مرکب توسط شرکت گروتز-بکرت عرضه شده است که برای انتقال حلقه در آن نیازی به استفاده از یک قطعه فنری بروی ساقه سوزن نیست و انتقال حلقه توسط نوسان اسلایدر صورت می گیرد.

مراحل انجام انتقال حلقه در زیر آمده است.

۱- سوزن در موقعیت شروع عملیات است و حلقه در بستر سوزن جلویی قرار دارد.

۲- بدنه و اسلایدر سوزنی که انتقال حلقه را انجام می دهد ٫ در حال بالا آمدن است.

۳- اسلایدر سوزن انتقال دهنده حلقه به بالاترین موقعیت خود می رسد. حلقه بر روی دماغه اسلایدر قرار گرفته و آماده انتقال است.

۴- بدنه و اسلایدر سوزنی که حلقه را دریافت می کند بالا می آید٬ قلاب ان از داخل حلقه ای که توسط اسلایدر پهن شده است٬ عبور می کند. حلقه اماده انتقال است.

۵- اسلایدر و بدنه سوزن انتقال دهنده به سمت عقب حرکت می کند. بدین طریق حلقه به روی سوزن دریافت کننده حلقه ٬ منتقل می شود.

در سوزنهای مرکب قدیمی سوزن می بایست خارج از مرکز شیار سوزن نصب شود تا اجازه حرکت سوزن مقابل در فنر مخصوص انتقال حلقه داده شود. بنابر این قلاب سوزن بایستی نزدیکتر به سینکر نگهدارنده پارچه قرارداده شود که این خود باعث غیر بالانس شدن حلقه تشکیل شده می شود.(شکل زیر )

برای حل این مشکل می توان از سوزنهای مرکب که فاقد فنر انتقال حلقه هستند استفاده نمود.در این صورت حلقه تشکیل شده بصورت زیر بالانس خواهد بود.

|

هیچ نظری موجود نیست: