۱۳۸۵ مهر ۲۸, جمعه

کاربرد یک سیستم تغذیه مثبت جدید بر روی ماشین های تخت باف

تغذیه مثبت در با فندگی حلقوی به تغذیه مقدار مشخصی نخ در واحد زمان اطلاق می شود. مکانیزم تغذیه مکانیکی مثبت عموما در ماشینهای گردباف جهت بافت طرحهای ساده و نه چندان پیچیده استفاده می شود. در این روش تغذیه نخ امکان کنترل دقیق طول حلقه وجود دارد.
استفاده ه از تغذیه مثبت برروی ماشین های بافندگی تخت باف ٬ به دلیل آنکه مصرف نخ در مسیر رفت و برگشت یکسان نیست به طور تجاری عرضه نشده است.


تغذیه نخ برروی ماشین های بافندگی تخت باف بصورت منفی انجام می شود. در این روش تغذیه٬ نخ بر ٬نخ مورد نیاز خود را مستقیما از روی بسته نخ تامین میکند. به عبارت دیگر مصرف نخ در واحد زمان یکسان نخواهد بود.در این روش تغذیه نخ امکان کنترل پارامتر هایی نظیر ابعاد و شرایط بسته نخ و تغییرات خواص اصطکاکی نخ وجود ندارد که به عدم کنترل دقیق طول حلقه منجر میشود.
محققان بخش نساجی دانشگاه منچستر سیستم تغذیه مثبتی را ابداع کرده اند که می تواند بر روی ماشین های بافندگی تخت باف مورد استفاده قرار گیرد.
در این سیستم٬ تغذیه مقدار مشخصی نخ توسط سرو موتور که یک پولی را به دوران می اورد٬ صورت می گیرد. کشش ورودی نخ توسط یک موتور دی.سی و موقعیت روکش توسط یک سنسور کتترل می گردد. در شکل زیر پولی تغذیه نخ(۱) که توسط سرو موتور (۲) به حرکت در می آید ٬ نخ (۳) را به منطقه بافت هدایت میکند. واحد محرک سرو موتور توسط یک میکرو پروسسور کنترل می گردد. قبل از عملیات بافت ٬ واحد پردازشگر الکترونیکی دستگاه همه اطلاعات مورد نیاز را نظیر مقدار طول حلقه ٬ تعداد سوزن های موجود در بافت و ساختمان پارچه را تامین می کند. سرعت دوران پولی در حین بافت بر اساس متغیر هایی نظیر موقعیت نخ بر که توسط سنسور (۱۱) ارسال می شود و کشش ورودی نخ ٬ تغییر خواهد کرد. این پولی همچنین قادر است طول منفی از نخ را توسط دوران معکوس خود به ماشین تغذیه کند. زیرا در هنگام بازگشت روکش بایستی مقداری نخ از منطقه بافت خارج گردد.



(۱) پولی (۲) سرو موتور (۳) نخ (۴) منطقه بافت (۵) واحد کنترل کشش نخ (۶) بسته نخ (۷)و(۸) وسایل کشش دهنده نخ (۹) فنر برگرداننده نخ (۱۰) تغذیه کننده سیار (۱۱) سنسور موقعیت روکش

هیچ نظری موجود نیست: