۱۳۸۵ دی ۲۷, چهارشنبه

کجی حلقه

بافتهای حلقوی یکرو سیلندر که بطور گسترده ای در تهیه پوشاک استفاده می شوند٬ بدلیل ساختار نامتوازنشان٬ مشکلات متعددی را ایجاد می کنند. یکی از مهمترین این مشکلات ایجاد پدیده کجی حلقه است. در پارچه ای که دارای مشکل کجی حلقه است٬ رج و ردیف از حالت عمود بر هم خارج میشوند.
در هنگام ایجاد کجی حلقه در پارچه ٬ خط دوخت در کناره های پارچه جا بجا می شود। اگر چه می توان از ظهور این مشکل بطور موقت در مراحل تکمیل و رنگرزی بنحوی جلوگیری کرد٬ اما پس از چندین مرحله شستشو این مشکل مجددا پدید ار می شود.

شکل زیر نحوه جابجایی خط دوخت در کناره های پارچه را نشان میدهد.

عوامل تاثیر گذار بر این پدیده عبارتند از :

نوع نخ و میزان تاب زندگی نخ
تراکم حلقه و یا ضریب پوشش پارچه

برای بررسی نحوه اثر عوامل فوق ٬ چندین بوبین نخ پنبه ای با نمره ۳۰ انگلیسی در دو سیستم ریسندگی رینگ( ۹۱۰ تاب در متر ) و چرخانه ای ( ۷۱۳ تاب در متر ) تهیه شد. نخهای مذکور بر روی یک ماشین گرد باف یکرو سیلندر با گیج ۲۸ با سه درجه سفتی یا ضریب پوشش بافته شدند. پارچه ها ابتدا تحت عملیات استراحت خشک و سپس تحت عملیات استراحت تر قرار گرفتند. اولین مرحله شستشو پس از استراحت تر ٬ در ۶۰ درجه سانتیگراد انجام گرفت. پس از مرحله شستشو ٬ از هر پارچه ۴ رست تی شرت دو خته شد. البسه دو خته شده در دو مرحله در ۸۰ درجه سانتیگراد شسته شدند و میزان کجی حلقه پس از هر مرحله استراحت و شستشو اندازه گیری شد. نتایج حاصله در دو جدول زیر منعکس شده است.


نتایج برای نخ چرخانه عبارتند از :


نتایج حاصله نشان می دهد که میزان کجی حلقه ٬ هنگامی که طول حلقه کاهش می یابد٬ زیاد می شود. در پارچه های با طول حلقه کمتر ( ضریب پوششی بیشتر) فضای کمتری در میان حلقه ها وجود دارد که خود مانعی برای دوران حلقه و ایجاد کجی حلقه است.

کجی حلقه در پارچه های تهیه شده از نخهای رینگ نسبت به نخهای چرخانه ای بیشتر است. زیرا تاب زندگی در نخهای رینگ بیشتر بوده که منجر به دوران حلقه و کجی آن می شود.

پس از مرحله استراحت تر ٬کجی حلقه افزایش می یابد. دو مرحله ابتدایی شستشو منجر به افزایش شدید کجی حلقه میشود ولی تفا وت چندانی در مقدار کجی حلقه بین مراحل ۳ و ۲ شستشو وجود ندارد که نشان دهنده رسیدن به مرحله استراحت کامل پارچه است.

در شکل زیر ایجاد کجی حلقه بر روی پارچه پس از چند بار شستشو نشان داده شده است.




هیچ نظری موجود نیست: