۱۳۸۶ فروردین ۲۹, چهارشنبه

استفاده از سیلندر هیدرولیک برای تامین حرکات نوسانی شانه در ماشین های حلقوی تاری

همزمان با افزایش سرعت تولید در ماشینهای حلقوی تاری ٬ بکارگیری مکانیزمهای مدرن الکترونیکی جهت افزایش کیفیت و دقت در بافت و بیشینه کردن راندمان ماشین ضروری و اجتناب ناپذیر است.معمولا برای تامین حرکات نوسانی شانه در ماشین های حلقوی تاری از چرخ و یا دیسک طرح استفاده می شود. در سرعت های بالا و طرح های با راپرت طولانی ٬ استفاده از نمره های طرح بر روی ماشین منجر به ایجاد لرزش بسیار میشود که باعث ایجاد عیب در پارچه و یا اسیب به المانهای بافت می گردد.ضمن اینکه طرح های بزرگ نیازمند تعداد زیادی نمره طرح است که حرکت انها بر روی زنجیر طرح منجر به سرو صدای زیاد و سایش شدید می گردد

شرکت لیبا یکی از شناخته ترین کارخانجات تولید کننده ماشین های حلقوی تاری اخیرا مکانیزمی را ارائه نموده است که جایگزین چرخ طرح برای تامین حرکات نوسانی شانه شده است

در این سیستم که نمایی از آن را در زیر ملاحظه میکنید٬ طرح مورد نظر برای بافت بطور مستقیم از طریق رایانه ۱ به پایانه الکتونیکی ماشین بافندگی ۲ جهت انتقال اطلاعات به واحد های عمل کننده ارسال می شود.در این پایانه حافظه کافی برای ذخیره ۴ طرح بزرگ وجود دارد که براحتی قابل فراخوانی و بافت برروی دستگاه است.یک برنامه داخلی بار دیگر داده های منتقل شده به پایانه الکترونیکی را کنترل نموده و موفقیت آمیز بودن این کنترل و آمادگی برای بافت طرح بر روی ماشین را اطلاع میدهد. همه شانه های طرح ۶ به موقعیت اولیه ( اولین ردیف طرح) منتقل میشوند.شانه ها از طریق پیرو به یک سیلند هیدرولیکی با دقت بالا ۵ متصل هستند که حرکات شاگینگ آنها را تامین می کند. موقعیت شانه ها بطور مداوم توسط سیستم اندازه گیری ۴ بررسی و کنترل می گردد.فرامین بافت بر اساس حرکات شاگینگ مورد نیاز و داده های کنترلی سیستم اندازی گیری ۴ به موتور پله ای ۳ ارسال می شود و این موتور با ارسال سیگنالهای کنترلی منجر به باز و بسته شدن شیر کنترل فشار سیلندر می گردد. شیر کنترلی میزان روغن مورد نیاز را برای حرکت پیستون سیلندر تنظیم و به آن ترزیق می کند.

به دلیل آنکه حرکت نوسانی شانه ها در رفت و برگشت توسط سیلندر به دقت انجام می شود٬ نیازی به کاربرد فنر که در سیستمهای رایج امروزی برای برگشت شانه استفاده می شود ٬ نیست.

این سیستم حرکتی بسیار آرام و بدون لرزش و صدا را برای شانه ها فراهم می کند که در سرعت های بالا مورد نیاز است.ماکزیمم راپرت قابل استفاده در ای طرح ۹۹۹۹ ردیف است. اگر قرار می بود این راپرت بر روی چرخ طرح اجرا شود به حدود ۲۹۹۹۷ نمره طرح نیاز است. حرکات نوسانی تا ۱۰ میله سوزن یعنی در حدود ۲ اینچ برای شانه در این سیستم امکان پذیر است.

این ماشین ها معمولا ۴ شانه راهنمای نخ دارند که دارای سرعت ۱۰۰۰ ردیف در دقیقه است و با گیج های ۱۶ تا ۳۲ در ایچ و عرض کاری ۸۴ تا ۱۷۰ اینچ به بازار عرضه می شود.

مزایای بکارگیری این مکانیزم عبارت است از :

امکان تعویض سریع طرح بر روی ماشین در مدت چند دقیقه
عدم نیاز به چرخ و نمره طرح
حرکت آرام و بدون لرزش شانه
امکان افزایش سرعت دستگاه
امکان استفاده از طرح های با طول راپرت زیاد
کاهش سرو صدا
کاهش عیوب بافت و افزایش ایمنی دستگاه

هیچ نظری موجود نیست: