۱۳۸۵ آذر ۲۸, سه‌شنبه

عیوب بافت در پارچه های حلقوی پودی و دلایل بروز آنها

در این مقاله به عیوب بافت در پارچه های حلقوی پودی و دلایل بروز آنها خواهیم پرداخت . بطور کلی در بافندگی حلقوی پودی٬ عیوب پارچه تولیدی ناشی از معیوب شدن المانهای بافت٬ تنظیمات غلط ماشین و یا نا کافی بودن خصوصیات و ویزگیهای نخ برای فرایند بافت است. درصد زیادی از عیوب پارچه ناشی از مجموعی از دو یا چند مشکل بر روی ماشین است . بر روی ماشین گردباف عیوب زیر بیش از همه ایجاد می شود :


  • حلقه افتادگی : آنها نیم حلقه هایی هستند که تنها از طریق پای حلقه با دیگر حلقه ها در ارتباط هستند. این حالت هنگامی ایجاد می گردد که :
    وقتی که نخ تغذیه شده توسط نخ بر به درستی در داخل قلاب سوزن قرار نگیرد. چنانچه هیچگونه حلقه ای در داخل قلاب سوزن موجود نباشد٬ هیچ تضمینی برای باز شدن زبانه سوزن در سیکل بعدی بافت وجود ندارد. این مسئله سبب می شود تا شیاری عمودی بر روی پارچه که ناشی از قرار نگرفتن نخ در سیکل های متعدد بافت بر روی سوزن مذکور است بوجود آید. این عیب آنقدر ادامه پیدا خواهد کرد تا بطور اتفاقی به دلیل ارتعاش ناشی از دوران سیلندر ٬ به خودی خود ویا بواسطه حرکت نخ بر بر روی سوزن ٬زبانه سوزن باز شده و برای دریافت نخ در سیکل بعدی آماده شود.
    وقتی که سر سوزن شکسته شده باشد.
    هنگامی که نیم حلقه موجود در درون سوزن به دلیل تاب زندگی بالای نخ و یا کشش کم پارچه از قلاب سوزن بیرون بپرد.
    هنگامی که زاویه تغذیه نخ نسبت به قلاب سوزن بدرستی تنظیم نشده باشد. یا نخ بدلیل کشش کم و یا نوسانات زیاد نخ قادر نباشد در داخل قلاب سوزن قرار گیرد

    در شکل زیر عیب ناشی از حلقه افتادگی را بر روی پارچه مشاهده می کنید.



    در شکل زیر نیز نخی با تاب زندگی خیلی بالا که منجر به پا ملخی شده است مشاهده می شود.




    سوراخ در پارچه تولیدی : این عیب بدیل موارد زیر تولید میشود:
    هنگامی که نخ در هنگام پایین رفتن سوزن بدلیل افزایش شدید تنش پاره شود. این تنش میتواند در اثر نایکنواختی بالای نخ ٬ بد پارافینه کردن نخ تغذیه شده و یا گیر کردن نخ در المانهای که در مسیر ان قرار دارد ایجاد شود. لازم به ذکر است که تنش وارده بر نخ از ابتدای تشکیل حلقه تا هنگام عمل سر اندازی حلقه ویا ناک اور به دلیل افزایش زوایای تماس نخ با سوزن ها و سینکر ها ٬ زیاد می شود. همچنین هنگامی که یک تنش ناگهانی و شدید بر نقاط سست نخ در حین بافت وارد میشود ٬ نخ پارگی ایجاد خواهد شد. نخ پارگی می تواند در اثر تنظیم اشتباه بادامک تعیین کننده طول حلقه ویا انتخاب یک طول حلقه بسیار بالا ایجاد گردد.
    هنگامی که بافت آنقدر متراکم باشد و طول حلقه انقدر کوچک که امکان سر اندازی حلقه از روی سر سوزن امکان پذیر نباشد و نخ پاره شود.
    هنگامی که المانهای معیوب موجود بر سر راه سوزن باعث آسیب به نخ و پارگی آن شود.

    در شکل زیر تصویری از سوراخ ایجاد شده در پارچه را ملاحظه می کنید.



    خط یا نوار سوزن : در یک پارچه خالی از عیب٬ حلقه ها در فواصل مساوی از یکدیگر بر روی یک ردیف قرار دارند. این یکنواختی در فاصله بین حلقها می تواند توسط عیب خط یا نوار سوزن از بین برود. این عیب میتواند از طریق سوزن هایی که دارای سرهای خمیده و یا قلابهای خمیده دارند ایجاد شود. همچنین زبانه هایی که خیلی سفت بوده و سخت باز و بسته می شوند و یا سوزن هایی که به دلیلی خیلی سخت در شیار سوزن بالا و پایین میروند منجر به این عیب میشوند. نوع دیگری از این عیب هنگامی ایجاد می شود که زبانه به درستی برروی سر سوزن قرار نگرفته و به درستی آنرا نمی بندد. در این حالت میتواند به طور موقتی حلقه های دوبل و یا حلقه های پاره شده ایجاد گردد. در زیر نوعی از این عیب را در طول پارچه ملاحظه می کنید.

    شیار های عرضی بر روی پارچه : این عیب نایکنواختی های پریودیک بر روی پارچه در جهت رج پارچه هستند. این عیوب هنگامی پدید می ایند که :
    وقتی به اشتباه نخی با ظرافت ویا ساختار متفاوت با دیگر نخهای تغذیه شده به ماشین تغذیه گردد.
    هنگامی که تنظیمات مربوط به بادامک طول حلقه در یک سیستم با سیستم های دیگر متفاوت باشد وقتی نخ با رنگ متفاوت به دستگاه تغذیه گردد.
    هنگامیکه وسیله تغذیه کننده مثبت و یا منفی بر روی یک سیستم بطور متفاوتی از ما بقی تغذیه کننده ها تنظیم گردد.
    وقتی که خصوصیات نخ یکی از بوبین ها با بقیه متفاوت باشد. در زیر نوعی از این عیب را در عرض پارچه ملاحظه می کنید.

    حلقه نیمبافت: این عیب هنگامی بوجود می اید که به دلیل خراب بودن زبانه سوزن و یا دلایل دیگر ٬امکان انتقال حلقه از داخل قلاب سوزن به روی ساقه سوزن امکان پذیر نباشد. در این حالت نیم حلقه در داخل قلاب باقی مانده و ایجاد حلقه نیمبافت می کند. در زیر شکلی از ایجاد نیم حلقه نا خواسته را مشاهده می کنید.

  • نقاط نازک و کلفت: این عیب که منجر به ایجاد ظاهری نایکنواخت بر روی پارچه می شود٬ بی تردید ناشی از بکار بردن نخهایی است که بشدت نایکنواخت هستند. در زیر نوعی از این عیب را ملاحظه می کنید.


  • هیچ نظری موجود نیست: