۱۳۸۵ آذر ۲۶, یکشنبه

نوع جدیدی از ماشین های دو میله سوزن برای تولید حلقه های اینترلاک بر روی پارچه های حلقوی تاری

در این مقاله به تشریح نوع جدیدی از ماشین های دو میله سوزن برای تولید حلقه های اینترلاک بر روی پارچه های حلقوی تاری خواهیم پرداخت. اگر چه این ماشین در بعد صنعتی هنوز به تولید نرسیده است اما مطالعه این ایده جدید که ممکن است در آینده نزدیک بصورت تجاری عرضه شود ٬ به لحاظ انکه حاوی روش جدید ودر نوع خود جالب است ٬خالی از لطف نیست. هدف بر روی این ماشین ٬ایجاد ساختاری شبیه به بافت های اینترلاک حلقوی پودی ٬ جهت رسیدن به پارچه ای با تراکم و ضریب پوشش بالا است.
در این ماشین بافندگی حلقوی تاری از دو میله سوزن موازی ۲ و ۳ استفاده شده است که سوزن های آنها (۱) در طول یک خط قرار دارند و قلاب این سوزنها بر خلاف ماشین های حلقوی تاری دو میله سوزن معمولی٬ در یک راستا و یک جهت تعبیه شده اند। سینکر ها (۹) روی یک میله سینکر (۱۰) مابین سوزن ها و نزدیک به آنها قرار دارند. ضمنا یک فال پلیت (۵) برای ناک اور حلقه ها (۴) از سوی سوزن هم بر روی ماشین نصب شده است. یک میله راهنما (۸) در بالای دو میله سوزن با کمک راهنماهای (۷) ٬ نخهای (۶) را به سوزنها تغذیه می کنند. مانند ماشین های بافندگی حلقوی تاری شناخته شده ٬ تعداد میله های راهنما بسته به نوع پارچه تولیدی ٬ می تواند تغییر نماید. سوزن های هر دو میله سوزن حرکت رفت و برگشتی را در راستای محور شان انجام می دهند که برای تشکیل حلقه (۴) نیاز است. این سوزن ها بر روی میله سوزنها به صورت یک در میان عمل میکنند.
میله راهنمای (۸) یک حرکت نوسانی بین سوزنهای بالا آمده انجام می دهد٬ عمود بر صفحه میله سوزنها جابجا می شود و در انتها در مکانی در جلو یا پشت قلاب سوزنها جای می گیرد। علاوه بر این در منتها الیه موقعیت حرکت نوسانی خود ٬ در طول میله سوزن به اندازه یک فاصله سوزن ٬ در لحظه ای در جلوی قلاب سوزن واقع است ٬ جابجا می شود। سپس ٬ بسته به نوع بافت ٬ به فاصله چند سوزن در پشت قلاب سوزنها حرکت اندر لپ خود را به انجام می رساند। در مرحله بعد ٬ در حالی که هر دو میله سوزن در پایینترین موقعیت خود قرار دارند٬ میله راهنما به اندازه نصف فاصله سوزن بموازات میله سوزن ها جابجا شده تا آماده بافت بر روی میله سوزن دیگر شود। سینکر های (۹) در برابر سوزن حرکت جلو و عقب را انجام میدهند. اما بر خلاف ماشین های بافندگی حلقوی تاری معمولی ٬ حرکتی را هم به اندازه نصف فاصله سوزن در راستای میله سوزن ها ٬ انهم هنگامی که هر دو میله سوزن در پایینترین موقعیت خود قرار دارند٬ انجام می دهد. در نتیجه ای حرکات ٬ رجهای متوالی بر روی یک در میان سوزنها ایجاد می شود. یک رج بر روی سوزن های فرد و رج بعدی بر روی سوزن های زوج. بنابر این رج بعدی بر روی سوزنهایی بافته می شود که در رج قبلی حلقه ای تشکیل نداده اند. در این حالت حلقه های رج های متوالی که یک در میان ردیف ها تشکیل شده اند٬ به اندازه نصف ارتفاع خود جابجا شده ٬ و هر دو رج بصورت یک رج برروی ظاهر پارچه رویت می شود٬ اتفاقی که بر روی پارچه های اینترلاک حلقوی پودی نیز می افتد. شکل زیر نمای از بافت اینتر لاک ایجاد شده را نشان می دهد.توضیحی که در فوق اشاره شد مربوط به یک ماشین با یک میله راهنما است. طبیعی است که میتوان از میله راهنمای متعددی برای افزایش تولید استفاده نمود


هیچ نظری موجود نیست: