۱۳۸۵ آذر ۲۵, شنبه

مصرف سوزن در ماشین های جوراب بافى

امروزه در سراسر جهان در حدود ۷۰ درصد بارچه های حلقوی تاری و پودی بوسیله سوزن های زبانه دار ٬ ۱۰ درصد با سوزنهای فنری و یا ریشدار ٬ ۱۰ درصد با سوزن های مرکب و ۱۰ در صد نیز بوسیله تکنیک های دیگر و با دست بافته می شو ند.

جورابهای ظریف عمدتا بر روی ماشین های جوراب بافی اتوماتیک با گیج ۳۲ بافته می شود. بسته به کار برد ماشین ٬ توصیه می شود بر روی ماشینی با ظرافت سوزن و ضخامت سوزن معین ٬ نخی با ظرافت معینی بافته شود.

بر روی ماشین های جوراب بافی ٬ سوزنها به طور متفاوتی دچار آسیب می شوند. چنانچه قسمتی از سوزن مانند قلاب٬ زبانه ٬ پایه و یا قسمت دیگر معیوب شود ٬ سوزن بایستی بلافاصله عوض شود. عمر یک سوزن بر روی ماشین های جوراب بافی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال به عواملی نظیر میزان عمر ماشین ٬ نوع بافت سوزن وی طرح موجود بر روی جوراب و کیفیت نخ بکار رفته. در برخی موارد هزینه سوزن های نو در صد قابل توجهی از کل هزینه ها را تشکیل می دهد. تحقیقی برروی ۲۰۰ ماشین جوراب بافی در دو کارخانه که دارای ظرفیت ۱۲ میلیون جوراب در سال را دارد ٬ در کشور کرواسی صورت گرفنه است که خلاصه ای از آن را در زیر ملاحظه می کنید. ماشین ها مذکور مجهز به سوزن های زبانه دار معمولی و دو سر زبانه دار بوده اند. برای تولید جوراب های زنانه ظریف از ماشین های اتوماتیک با گیج ۳۲ با قطر ۴ اینچ ٬ ۴۰۰ سوزن و سرعت ۷۰۰ دور در دقیقه برای سیلندر استفاده شده است. نخ فیلامنتی تکسچره شده پلی آمیدی در اینحالت روی سوزنها بافته شد. برای تولید جوراب های معمولی از ماشین ها اتوماتیک یک سیلندره با گیج ۱۴ ٬ ۱۵۹ سوزن و قطر ۹۰ میلیمتر برای تولید جوراب بچه گانه از پنبه و الاستان با سرعت حداکثر ۲۵۰ دور در دقیقه استفاده می شود.

در طی ۶ هفته تحت نظر گرفتن ماشین های جوراب بافی در مجموع ۶۹۴ مورد اسیب دیدگی سوزن گزارش گردید. از این مقدار اسیب دیدگی

حدود ۶۱ ٪ شکستگی سر سوزن شامل زبانه و قلاب سوزن
حدود ۱۶ ٪ ساییدگی و آسیب در ساق سوزن
حدود ۲۳ ٪ در صد شکستگی پایه سوزن گزارش گردید.

سوزن ها اغلب در ابتدای هفته اسیب می دیدند٬ زمانیکه ماشین ها مجددا پس از دو روز تعطیلی آ غاز به کار می کردند. علت آسیب دیدگی ها عبارت بودند از کثیفی های روغن یا جمع شدگی روغن در منطقه بافت که بطور صحیحی از آن منطقه تمیز نشده بودند. این مشکلات بخصوص برای ماشینهای قدیمی تر ایجاد میشد. بر روی ماشین هایی که از نخهای ریسیده شده استفاده می شد٬ ذرات الیاف و پرز معلق در فضا در منطقه بافت می نشستند و منجر به اسیب دیدگی قلاب و یا زبانه سوزن می شدند. مناطق ضخیم در نخ باعٍث اسیب دیدگی سینکر و یا نخ پارگی میشد. هنگام رفع نخ پارگی چنانچه هیچگونه اسیب دیدگی سینکر شناخته نمی شد٬ در هنگام استارت مجدد دستگاه٬ سوزن تحت تاثیر قرار می گرفت.

یک ماشین اتو ماتیک جوراب بافی در هر ساعت به طور متوسط به ۲۸۹/. سوزن یا یک سوزن در هر ۴۶/۳ ساعت نیاز مند است . در یک کارخانه با ۴۰ دستگاه اتوماتیک در هر سال هزینه این سوزنها با قیمت یک دستگاه جوراب بافی نو یعنی ۲۰۰۰۰ یورو برابری می کند. میزان مصرف سوزن بخصوص در ماشین های مجهز به سوزن های دو سر زبانه دار بسیار بالاست.

۱ نظر:

Unknown گفت...

Hi dear master
I'm azadkia your student in arak
I'm now M.sc. in textile tech and like to have connection with you

alirezazaadkia@gmail.com

please let me talk to you

regards