۱۳۸۵ اسفند ۲۵, جمعه

کاربرد نخهای فشرده در بافندگي حلقوى

تولید نخهای فشرده بر روی ماشین های ریسندگی رینگ و خصوصیات ممتاز ی نظیر مقاومت بالاتر و مویینگی کمتر ٬ پنجره جدیدی را به روی تولید نخهای با کیفیت بالا گشوده است. این خصوصیات ممتاز می توانند برای بافندگی حلقوی پودی جالب و با اهمیت باشد. قسمت اعظمی از کاربرد نخهای فشرده در بافندگی تاری-پودی است. در خصوص کاربرد کمتر این نخها در بافندگی حلقوی پودی می توان به عللی همچون قیمت بالاتر نخ نسبت به نخ رینگ و زیر دست زبرتر اشاره نمود. خصوصیات سایشی کمتر نخهای فشرده که به کاهش عیوب و نیز افزایش تولید منجر می گردد برای تولید کنندگان پارچه به وضوح قابل محاسبه نیست زیرا اثر این پارامتر ها در دوره زمانی طولانی قابل درک است. بر اساس تحقیقات انجام شده در خصوص کاربرد نخهای فشرده بر روی ماشین های بافندگی خلقوی پودی موارد زیر قابل ذکر است:
میزان پرز تولید شده در هنگام بافت نخهای شانه شده پنبه ای فشرده ۵۵ درصد کمتر از نخ شانه شده رینگ است و برای نخهای کارد شده فشرده این نسبت حدود ۴۰ در صد است.این پرز های معلق که همان الیاف بیرون زده از ساختمان نخ هستند ٬ در اثر تماس نخ با المانهای بافت و هدایت نخ ٬ از سطح نخ جدا شده و در فضا مغلق می شوند . این پرز ها می توانند موجب ایجاد مشکلاتی نظیر ایجاد عیوب در پارچه ٬ ایجاد نقاط ضخیم ٬ سوراخ ٬ خطوط و نوار های نایکنواختی طولی ٬ آسیب دیدن المانهای بافت و یا توقف ماشین شو ند.
به دلیل آنکه نخهای فشرده دارای نقاط ضخیم ٬ ظریف و نپ کمتر و نتیجتا دارای یکنواختی بیشتری نسبت به نخهای رینگ هستند٬ از طرفی مقاومت انها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر است و ازدیاد طول بیشتری را در هنگام فرایند بافندگی از خود نشان می دهند٬ امکان سرعت بیشتر برای ماشین بافندگی و تولید بیشتر را امکان پذیر می کنند.
پارچه های حلقوی پودی تولید شده از نخهای فشرده حدود ۲۰ درصد مقاومت بیشتر در برابر سایش٬ در مقایسه با نخهای رینگ از خود نشان می دهند.
این نخها گلوله های روی سطح پارچه ایجاد می کنند.
از آنجا که نخهای فشرده ٬خواص اصطکاکی کمتری ( ضریب اصطکاک کمتر ) نسبت به نخهای رینگ دارند ( حدود ۱۷٪ ) ٬ این نخها می توانند بدون پارافین زدن نیز بر روی ماشینهای بافندگی ٬ مورد استفاده قرار گیرند. کاربرد نخهای رینگ بدون پارافین ٬ بدلیل ایجاد تنش بالا در ناحیه بافت عملا با مشکلات عدیده ای همراه است.

هیچ نظری موجود نیست: